Brug blafferbilerne som alternativt undervisningslokale og læringsrum
- er fremtidens bæredygtige transport social?
Udforsk dine og Danmarks grænser gennem tematiske og klimavenlige studieture. Som noget nyt kan I også få egne officielle blafferstoppesteder på skolen.
Vi designer forløb, hvor blafferi bruges som hands on-metode og helt unikt læringsrum til almen og bæredygtig dannelse og til alverdens undersøgelser: Fx til at møde mangfoldigheden i vejkantsdanmark, til at rykke grænser og som et fitnesscenter for tillidstræning. Til at teste bæredygtige transport- og klimavenlige rejseløsninger osv. Vi kan skræddersye til det meste I har gang i.
Tænk fx forløbet ind i litteratur- og kunstundervisning. Som udgangspunkt for journalistisk formidling. Som rejseforberedende forløb og til at lære Danmark og danskerne at kende eller som en del af arbejdet med FN’s verdensmål, grøn omstilling, iværksætteri og den generelle dagsorden om bæredygtighed og klima.
Giv eleverne eller de ansatte en anderledes oplevelse. Vi skræddersyer forløb og events som fx foredrag, 1-3 dages workshops, hele temauger eller længere undervisningsforløb. Vi kan overtage eleverne, hvis lærerkollegiet skal på kursus, eller også arrangere en alternativ teambuildingoplevelse til personaledagen for lærere og ansatte.
Vi plejer også at stille Blaffernationens kanaler til rådighed til samarbejdet, så elevernes historier bliver ‘publiceret’ og projektet bliver eksponeret. Det kunne enten være historier på Facebook eller Instagram eller jeres egen projektside. Ofte lykkedes det os også at skaffe pressedækning i forskellige (lokal)medier, hvor eleverne kan blive interviewet, som også er en lærerig aktivitet for dem.
Temauge om kunst og danske værdier gennem blafferi med Rødding Højskole:
Vi brugte Danmarkskanonen som ramme for at undersøge danske værdier, hvorefter eleverne lavede en kunstnerisk genfortolkning gennem fysiske værker, som blev udstillet på Vejen Kunstmuseum med fernisering sidst i temaugen.
Indslag i TVSyd om Rødding Højskole på blaffertur: TV-indslag
Klimavenlig studietur med Jyderup Højskole:
Som en del af Jyderup Højskole studietur til Nordjylland arrangerede vi Nordjylland Rundt på Tomlen. Det var et 2-3 dages forløb, hvor de kom rundt i Thy, Han Herred og Vendsyssel og lærte Nordjylland at kende på en alternativ måde ved at møde de lokale i blafferbilerne og efterfølgende skrive reportager om de møder.
Indslag i TV2 Nord om Jyderup Højskole på blaffertur: Artikel + TV-indslag
Hvis I allerede har planlagt en almindelig studietur, så kan Carsten fra Blaffernationen også holde et rejseforberedende foredrag, som prepper elevernes til at være åbne for oplevelser. Se mere under foredrag her.
Hvad siger eleverne?
“Jeg er ikke lige så tynget af angst, når “alt kan ske”
“Min tålmodighed og gå-på-mod rækker længere end jeg troede”
“At de fleste mennesker gerne vil hjælpe andre, og at verden ikke er så farligt et sted, som man troede.”
“At se hvor meget glæde folk faktisk får ud af at hjælpe én - og så uden betingelser.”
“Det værste man kan få er et nej, og man kan virkelig få masser af hjælp, hvis man bare tør springe ud i det og spørge pænt.”
“Jeg er ikke lige så tynget af angst, når “alt kan ske”
“Folk er mere åbne end man tror”
“Penge er ikke så vigtigt, som jeg troede” (elever må ikke betale for overnatning eller transport)
“Selvom man står i én ret så ringe situation, så skal man ikke miste modet”
“My most important insight was not to ‘give in’ to fear”
Hvad siger lærerne?
“Jeg har været gymnasielærer i 15 år, og tror denne opgave med alle delelementerne er den vildeste, sjoveste og mest udfordrende opgave, jeg har været med til at stille nogle elever. Og samtidig en opgave, som har lært eleverne ubegribeligt meget – både fagligt og som mennesker.
Vi kan også fornemme på elevernes deling af deres oplevelser på de sociale medier med nogle af dem, de mødte på deres vej samt henvendelsen til vores rektor på skolens FB gruppe fra en bilist, at vores elever også har sat nogle meget positive aftryk i nogle mennesker derud. Det har virkelig berørt mig at være vidne til.”
— Gymnasielærer
Amy, Designhøjskolen Højer: